Kszta³cenie kompetencji uczniów 2018/2019
Dodane przez admin dnia Wrze¶nia 12 2018 15:39:31
PODSTAWA PRAWNA kszta³cenia kompetencji uczniów 2018/2019

– Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo o¶wiatowe

– Rozporz±dzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kszta³cenia ogólnego dla szko³y podstawowej…

– Rozporz±dzenie MEN z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kszta³cenia w zawodach

– Rozporz±dzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagañ wobec szkó³ i placówek

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia siê przez ca³e ¿ycie zawiera w za³±czniku Europejskie Ramy Odniesienia w zakresie kompetencji kluczowych w uczeniu siê przez ca³e ¿ycie. Obejmuj± one osiem kompetencji kluczowych:

1. porozumiewanie siê w jêzyku ojczystym – zdolno¶æ wyra¿ania i interpretowania pojêæ, my¶li, uczuæ, faktów i opinii w mowie i pi¶mie (rozumienie ze s³uchu, mówienie, czytanie i pisanie) oraz jêzykowej interakcji w odpowiedniej i kreatywnej formie w pe³nym zakresie kontekstów spo³ecznych i kulturowych – w edukacji i szkoleniu, pracy, domu i czasie wolnym.
Czytaj wiêcej

Rozszerzona zawarto¶æ newsa
2. porozumiewanie siê w jêzykach obcych – zdolno¶æ do rozumienia, wyra¿ania i interpretowania pojêæ, my¶li, uczuæ, faktów i opinii w mowie i pi¶mie (rozumienie ze s³uchu, mówienie, czytanie i pisanie) w odpowiednim zakresie kontekstów spo³ecznych i kulturalnych (w edukacji i szkoleniu, pracy, domu i czasie wolnym) w zale¿no¶ci od chêci lub potrzeb danej osoby. Porozumiewanie siê w obcych jêzykach wymaga równie¿ takich umiejêtno¶ci, jak mediacja i rozumienie ró¿nic kulturowych. Stopieñ opanowania jêzyka przez dan± osobê mo¿e byæ ró¿ny w przypadku czterech kompetencji jêzykowych (rozumienie ze s³uchu, mówienie, czytanie i pisanie)
i poszczególnych jêzyków oraz zale¿ny od spo³ecznego i kulturowego kontekstu osobistego, otoczenia oraz potrzeb lub zainteresowañ danej osoby.

3. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne. Te pierwsze obejmuj± umiejêtno¶æ rozwijania i wykorzystywania my¶lenia matematycznego w celu rozwi±zywania problemów wynikaj±cych z codziennych sytuacji. Istotne s± zarówno proces i czynno¶æ, jak i wiedza, przy czym podstawê stanowi nale¿yte opanowanie umiejêtno¶ci liczenia. Kompetencje matematyczne obejmuj± – w ró¿nym stopniu – zdolno¶æ i chêæ wykorzystywania matematycznych sposobów my¶lenia (my¶lenie logiczne i przestrzenne) oraz prezentacji (wzory, modele, wykresy, tabele). Te drugie odnosz± siê do zdolno¶ci i chêci wykorzystywania istniej±cego zasobu wiedzy i metodologii do wyja¶niania ¶wiata przyrody, w celu formu³owania pytañ i wyci±gania wniosków opartych na dowodach. Za kompetencje techniczne uznaje siê stosowanie tej wiedzy i metodologii w odpowiedzi na postrzegane potrzeby lub pragnienia ludzi. Kompetencje w zakresie nauki i techniki obejmuj± rozumienie zmian powodowanych przez dzia³alno¶æ ludzk± oraz odpowiedzialno¶æ poszczególnych obywateli.

4. kompetencje informatyczne – obejmuj± umiejêtne i krytyczne wykorzystywanie technologii spo³eczeñstwa informacyjnego (TSI) w pracy, rozrywce i porozumiewaniu siê. Opieraj± siê one na podstawowych umiejêtno¶ciach w zakresie technik informatycznych i komputerowych: wykorzystywania komputerów do uzyskiwania, oceny, przechowywania, tworzenia, prezentowania i wymiany informacji oraz do porozumiewania siê i uczestnictwa w sieciach wspó³pracy za po¶rednictwem Internetu.

5. umiejêtno¶æ uczenia siê to zdolno¶æ konsekwentnego i wytrwa³ego uczenia siê, organizowania w³asnego procesu uczenia siê, w tym poprzez efektywne zarz±dzanie czasem i informacjami, zarówno indywidualnie, jak i w grupach. Kompetencja ta obejmuje ¶wiadomo¶æ w³asnego procesu uczenia siê i potrzeb w tym zakresie, identyfikowanie dostêpnych mo¿liwo¶ci oraz zdolno¶æ pokonywania przeszkód. Kompetencja ta oznacza nabywanie, przetwarzanie i przyswajanie nowej wiedzy i umiejêtno¶ci, a tak¿e poszukiwanie i korzystanie ze wskazówek. Umiejêtno¶æ uczenia siê pozwala osobom nabyæ umiejêtno¶æ korzystania z wcze¶niejszych do¶wiadczeñ w uczeniu siê i ogólnych do¶wiadczeñ ¿yciowych, w celu wykorzystywania i stosowania wiedzy i umiejêtno¶ci w ró¿norodnych kontekstach – w domu, w pracy, a tak¿e w edukacji i szkoleniu. Kluczowymi czynnikami w rozwiniêciu tej kompetencji u danej osoby s± motywacja i wiara we w³asne mo¿liwo¶ci.

6. kompetencje spo³eczne i obywatelskie - to kompetencje osobowe, interpersonalne i miêdzykulturowe obejmuj±ce pe³ny zakres zachowañ przygotowuj±cych osoby do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w ¿yciu spo³ecznym i zawodowym (szczególnie w spo³eczeñstwach charakteryzuj±cych siê coraz wiêksz± ró¿norodno¶ci±, a tak¿e rozwi±zywania konfliktów w razie potrzeby). Kompetencje te przygotowuj± do pe³nego uczestnictwa w ¿yciu publicznym, w oparciu o znajomo¶æ pojêæ i struktur spo³ecznych, poczuwanie siê
do aktywnego i demokratycznego uczestnictwa.

7. inicjatywno¶æ i przedsiêbiorczo¶æ oznaczaj± zdolno¶æ osoby do realizowania swoich pomys³ów. Obejmuj± one kreatywno¶æ, innowacyjno¶æ i podejmowanie ryzyka, a tak¿e zdolno¶æ do planowania przedsiêwziêæ i prowadzenia ich dla osi±gniêcia zamierzonych celów. Stanowi± one wsparcie dla indywidualnych osób, nie tylko w ich codziennym ¿yciu prywatnym spo³ecznym, ale tak¿e w ich miejscu pracy. Pomagaj± im uzyskaæ ¶wiadomo¶æ kontekstu ich pracy i zdolno¶æ wykorzystywania szans. S± podstaw± bardziej konkretnych umiejêtno¶ci i wiedzy potrzebnych tym, którzy podejmuj± przedsiêwziêcia o charakterze spo³ecznym lub handlowym. Powinny obejmowaæ ¶wiadomo¶æ warto¶ci etycznych i promowaæ dobre zarz±dzanie.

8. ¶wiadomo¶æ i ekspresja kulturalna to docenianie znaczenia twórczego wyra¿ania idei, do¶wiadczeñ i uczuæ za po¶rednictwem szeregu ¶rodków wyrazu, w tym muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych.